משהו שכתבתי

צום ומחלת הסרטן

בשנים האחרונות יש מחקרים רבים על התועלת שבצום לבריאות האדם.

אחד מסוגי הצומות המדוברים ביותר הוא צום לסירוגין. יש כמה פרוטוקלים של צום לסירוגין,

למשל 5:2- אכילה רגילה במשך 5 ימים ויומיים של צום

או 16:8- אכילה בטווח של 8 שעות ביממה והשאר צום. כלומר צום לילי ארוך, נניח להפסיק לאכול ב17:00 אחה”צ ולאכול ארוחה ראשונה ב9:00 בבוקר. במקרה כזה מדובר בצום כולל שתייה, אפשר לשתות מים, תה, קפה בלי חלב ובלי סוכר בטווח של שעות הצום.  

מחקרים על צום לסירוגין מראים ירידה במשקל, ירידה בלחץ הדם, שיפור רגישות לאינסולין ועוד. יתכן גם יתרון במחלת הסרטן ובמניעת סרטן.

מחקר יפה על 2413 נשים שחלו בסרטן שד הראה שצום לילי ארוך, של 13 שעות לפחות מסייע למניעת הישנות המחלה. כל שעתיים נוספות של צום הורידו רמות של HgA1C עוד יותר . יתכן שהירידה בסיכון נובעת לא רק משיפור העמידות לאינסולין אלא גם מיותר שעות שינה ופחות הפרעה לשעון הביולוגי.

מחקרים אחרים על בעלי חיים מראים שצום לסירוגין עשוי לפחית התפתחות גידולים או שגשוג של תאים סרטניים שגבר קיימים.

מחקרים קטנים בבעלי חיים על צום בזמן כימותרפיה מראים שיפור ביעילות הכימותרפיה ופחות רעילות של כימותרפיה על תאים בריאים. נדרשים עוד מחקרים כדי לצאת בהמלצות ישימות לחולי סרטן, יש לקחת בחשבון שזה לא מתאים לכל אחד ועלול לגרום לעלייה בסיכון לתת תזונה. עוד מוקדם להמליץ על כך.

מה שכן ניתן להמליץ לחולות סרטן שד הוא להקפיד על מרווח של 13 שעות לפחות בין סיום ארוחת הערב והתחלת ארוחת הבוקר על מנת להקטין את הסיכון להישנות המחלה. רצוי שארוחת הערב תסתיים מוקדם מאשר שארוחת הבוקר תתחיל מאוחר. חולות סרטן שיש להן סוכרת ולוקחות כדורים לסוכרת או משתמשות באינסולין צריכות להתייעץ עם רופא/ה טרם אימוץ צום לילי ארוך.

זה הקישור למאמר: https://katzr.net/b371f3

לימור מרדי טילבור
לימור מרדי טילבור

המידע הניתן כאן אינו תחליף ליעוץ רפואי או טיפול במחלת הסרטן ואינו מחליף יעוץ תזונתי אישי.

מה דעתך על המאמר

תגובות

כתיבת תגובה

קרא עוד

מאמרים נוספים